Mitt liv med LCHF

Efterlyses: God pajdeg

Kategori: Dagbok

Jag har kommit på vad jag saknar mest med att inte äta kolhydrater, pajdeg. Jag har alltid älskat paj, kunnat göra en god paj på ingenting. Blev tom så att Håkan bad om att få något annat än paj ett tag till middag ;)

Åt på julbord en bit västerbottenost med pajdeg och då kom längtan tillbaka. När vi startade med lchf hade jag läst ett recept av Ulrika Davidssons på pajdeg med sojamjöl. Inte lika gott som vanlig med det dög helt
klart för mig och jag var glad att jag kunde fortsätta göra mina pajer. Tills jag läste att soja är inte alls bra, det ska man undvika. Jaha hur skulle jag göra nu tänkte jag?
Jag prövade olika recept med fiberhusk osv, det var oxå gott men inte lika gott som vanlig pajdeg.
Nu har jag inte provat att göra de på länge utan har gjort "pajer" utan botten. För mig känns det mer som en gratäng...

Den här ost, skink och bladspenatpajen gjorde jag och hade i tankarna att den skulle smaka som en ost&skinkpaj, men det gjorde den givetvis inte. Den blev god men inte pajdegs-god utan gratäng-god.

Har nån något bra tips hur jag ska kunna lösa mitt pajdegs begär? :)

 

God som gratäng men smakar inte ost- och skink paj ;)

Kommentera inlägget här: